Aquaplaning ya da hydroplaning; lastiğin yol üzerinde birikmiş suya
batamayarak yer ile temasının kesilmesidir. Hızla giden araç yolda birikmiş su
üzerinden geçerken lastik üzerindeki kanalların yeteri kadar su tahliye
edememesi sebebiyleyle lastik suya batmayarak kaymaya başlar. Bu da aracın
kontrolünün kısmen ya da tamamen kaybedilmesi ile sonuçlanır.
Aquplaninge neden olan etkenler çeşitlidir.
Aquplaninge neden olan etkenler çeşitlidir.
Birikmiş suyun derinliği: Daha derin su daha hızlı kızaklamaya neden olur. Derin su birikintilerinde lastiğin suya batabilmesi için oluklara daha fazla su alması ve tahliye etmesi gerekir. Bu da aquaplaning oluşumunu hızlandırır.
Lastik deseni: Lastik üzerindeki kanalların yerleşimi, genişliği ve derinliği su tahliyesi ile bire bir ilişkilidir. Bazı lastik desenleri daha etkin su tahliye eder ve aquplaning riskini azaltır. Çevresel düz geniş oluklu lastikler daha iyi su tahliye ederken. Çeversel olmayan ve dar oluklu lastikler daha kötü su tahliye eder.
Lastik diş derinliği: Aşınmış lastikler aquaplaning direncini azaltır. Aşınmış lastiklerde kanal genişlikleri ve derinlikleri azalır. Bu da lastiğin kanallara daha az su alarak tahliye etmesine neden olur ve aquaplaning riskini arttırır.
Lastik basıncı: Düşük lastik basıncı lastiğin merkezinin içeri doğru deforme olmasına ve su tahliyesinde etkin olan merkez kanallarının vazifesini yeteri kadar yerine getirememesine neden olur. Bu da aquplaning riskini arttırır.
Lastik genişliği: Geniş lastikler suya daha zor batar ve aquaplaning
riskini arttırır. Geniş lastiklere geniş çevresel oluklar yerleştirilerek bu
risk azaltılabilir.
Araç hızı: Suya ne kadar hızlı girilirse lastik suyu tahliye edecek zamanı o kadar az bulur. Dolayısı ile yüksek hız aquaplaning riskini arttırır.
Araç hızı: Suya ne kadar hızlı girilirse lastik suyu tahliye edecek zamanı o kadar az bulur. Dolayısı ile yüksek hız aquaplaning riskini arttırır.
Bu etkenlere aracın ağırlığı, yol yüzeyinin durumu vs. gibi
etkenler de eklenebilir.
Aquaplaning bir çok etkenin bir araya gelmesiyle oluşan
değişken bir durumdur. Aşınmış lastik düşük hızda aquplaninge girmeyebilirken,
yeni lastiklerle yüksek hızda seyreden bir araç aquaplaninge girebilir. Bu
nedenle yağışlı havalarda hız düşürülmeli ve su birikintilerine girmekten
kaçınılmalıdır.
Aquaplaninge giren araçta frene basılmamalı ve
direksiyon kırılmamalı, lastiğin yer ile tekrar teması beklenmelidir.
No comments:
Post a Comment