Saturday, March 28, 2015

BİNEK-HAFİF TİCARİ ARAÇ LASTİĞİ DESEN TİPLERİ

GENEL KAVRAMLAR.


SIRT: İki omuz arasında bulunan ve lastiğin yerle her zaman temas eden desenli bölümü.
OMUZ: Sırtla, yanak ile arasında kalan, sırt desenin devamı olan bölüm.
RİB: Çevresel kanalların arasında kalan, ve yine çevresel olarak devam eden, sırt deseninin bir parçası.
LUG DİŞ: Genelde sırtın, dönüş yönüne dik uzun kanallarla kesilmesiyle oluşan, büyük bloklar.
BLOK DİŞ: Riblerin dönüş yönüne dik kanallarla bölünmesiyle oluşan luga göre daha küçük bloklar.
KERF (LAMEL):  Bloklar veya ribler üzerindeki ince küçük kesikler.
OLUK: Sırt üzerindeki çevresel veya yanal kanal.
DİŞ DERİNLİĞİ: Sırt üzerindeki olukların derinliği. Sırtın değişik yerlerinde oluk derinlikleri farklı olabilir. Toplam diş derinliği lastik üzerindeki en derin oluğun derinliğidir.

PITCH (HATVE):  Bir araya gelmeleriyle, çevresel olarak sırt desenin bütünü oluşturan, bir dolu (blok) ver bir boş (oluk) kısımdan oluşan en küçük desen parçası. Tek boyda olabilidiği gibi, değişik boylarda da olabilir. 

1- BİNEK-HAFİF TİCARİ ARAÇ LASTİKLERİ

A- LASTİK ÇEŞİTLERİ

1- YAZ
2- KIŞ
3- 4 MEVSİM

B- DESEN TİPLERİ

1-SİMETRİK DESEN
Desenin merkez çizgisine göre sağ ve sol kısmının aynı olduğu desen tipi. Lastiklerde sıklıkla kullanılan standart desen tipidir. Lastik araca her türlü takılabilir. Yönlü desene göre daha sessiz bir sürüş sunar.



2-ASİMETRİK DESEN
Desenin merkez çizgisine göre sağ ve sol kısmının farklı olduğu desen tipi. Bu tip lastiklerin desenlerinin merkeze göre bir tarafı İÇ diğer tarafı DIŞ olarak adlandırılır. Lastik araca takıldığında iç taraf daima aracın içine dış taraf da daima aracın dışına bakmalıdır. Desenin iç ve dış kısmı bir amaç için özelleşmiştir.
a-      İç Taraf
İç taraf genel olarak ıslak zemin için özelleşmiştir. Bloklar küçük kanallar geniştir. Bu sayede desenin bu tarafı hızlı ve etkin su tahliye eder.

b-      Dış Taraf
Dış taraf genel olarak kuru zemin için özelleşmiştir. İç tarafa göre bloklar daha büyük, kanallar daha dardır. Omuz blokları iç tarafa göre daha büyük ve merkeze doğru daha uzundur. Bu, dönemeçlerde üzerine yük binen omuz bloklarını daha az esnek/dayanıklı hale getirir ve taban izini büyüterek tutunmayı arttırır.



3-YÖNLÜ DESENGenelde ıslak ve karlı zeminde üstün çekiş istenen lastiklerde kullanılan bu desende yanal kanallar lastiğin dönüş yönüne doğru açılıdır. Bu tip desenler suda kızaklamaya karşı dirençlidir. Karşıdan bakıldığında kanallar bir ok gibi lastiğin dönüş yönünü işaret eder. Lastiğin yanağında, dönüş yönünü gösteren oklar vardır. Lastik araca takılırken bu ok her zaman aracın önünü (hareket yönünü) göstermelidir.

Binek ve Hafif Ticari Araç Lastik çeşitleri genel olarak yukarıdaki gibi gruplandırılabilir. Tabi ki her grup altında, kullanıldığı araca (A,B,C binek araç sınıfları gibi) ve performans sınıflarına göre alt gruplara ayrılabilir. 

Örnek:
Binek sınıfı için:
* Standart Performans (Hız indeksi T)
* Yüksek Performans (Hız indeksi H-V)
* Ultra Yüksek Performans (Hız indeksi W ve üstü)

1- YAZ LASTİĞİ
7 derece üzerindeki sıcaklıklarda kullanılması önerilen, ıslak ve kuru zemin üzerinde üstün performans sunması gereken lastik tipi.

2-KIŞ LASTİĞİ
7 derece ve altındaki sıcaklıklarda kullanılması önerilen, ıslak ve karlı zemin üzerinde üstün performans göstermesi gereken lastik tipi. 

3- 4 MEVSİM LASTİĞİ
Herhangi bir derece sınırı olmadan yaz kış kullanılabilen, kuru, ıslak ve karlı zemin üzerinde ortalama performans sunması gereken lastik tipi.

No comments: